Toeristenjacht - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Tim Hul - WaarBenJij.nu Toeristenjacht - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Tim Hul - WaarBenJij.nu

Toeristenjacht

Door: Tim

Blijf op de hoogte en volg Tim

08 Februari 2007 | Vietnam, Hoi An

Je zou het niet vermoeden, want het is tegenwoordig maar een klein plaatsje aan de oostkust van Vietnam. Maar de sjieke oude huizen in de oude binnenstad (die gelukkig nauwelijks zijn aangetast door oorlog) verraden Hoi An's rijke verleden. Net als Kampen in haar tijd was Hoi An ooit een bruisende havenstad, waar schepen van over de hele wereld aanlegden.
Die dagen zijn voorbij. Of toch niet?

Sinds Vietnam in 1986 haar deuren opende voor toerisme wordt Hoi An weer druk bezocht en wordt er op de markt als vanouds handel gedreven in een veelvoud aan talen. Het enige verschil is het handelswaar. In plaats van specerijen leeft Hoi An nu van T-shirts en Ho Chi Minh memorabilia.

De hoge concentratie van rijke westerlingen heeft de latente handelsgeest van de inwoners van Hoi An weer doen ontwaken. De Vietnamese killer instinct is hier op zijn hoogtepunt en bij de toeristenjacht zijn ze hier bij vlagen hondsbrutaal.

Gisteren probeerde een mannetje van middelbare leeftijd me letterlijk zijn kleermakerszaakje in te trekken. Hij greep me toen ik voorbij liep bij mijn arm en ik moest bijna geweldadig worden om van hem af te komen.

Erger nog zijn de kinderen. Bij hun is geweld geen optie en dat weten ze. Vandaag werd ik in een stiller gedeelte van de stad belaagd door vier meisjes van zo'n acht jaar oud. Met een enthousiasme die ik alleen ken van sinterklaasavond omsingelden ze me en begonnen aan mijn broekzakken en rugzak te peuteren. Eerst lachte ik ze nog geamuseerd toe maar toen het duidelijk werd dat we "Beroof de Backpacker" aan het spelen waren schudde ik ze zo zachtzinnig als ik kon van me af en nam ik de benen. Een van de kleine engeltjes had mijn horlogebandje al half los gemaakt.

Net als in Bangkok kun je hier behoorlijk cynisch worden als je niet uitkijkt. Zo stond ik een keer mijn bagage in een bus te laden toen er een Vietnamees op me afkwam.
"Excuse me..."
"Khong, cam on," antwoordde ik beleefd (letterlijk "nee, bedankt") en ik keerde hem de rug toe. Heel bot natuurlijk, maar het is de enige manier om snel van een sjacheraar af te komen.
De man was geen sjacheraar. Het was de buschauffeur, die mijn kaartje wilde zien. Kijk, dan voel je je wel lullig. Gelukkig konden we er allebei wel om lachen.
Een gevoel voor humor heb je hier soms wel nodig.

  • 08 Februari 2007 - 07:35

    Marloes:

    Zeg eens eerlijk, hoeveel zwaarder is je tas eigenlijk al door gekochte souvenirs. Dingen die je echt wou hebben of misschien ook dingen die je hebt gekocht om van een verkoper af te zijn, of uit medelijden??

  • 08 Februari 2007 - 08:13

    Tim:

    Zusje, wat ken je me toch slecht. Medelijden...

  • 08 Februari 2007 - 08:29

    Zusje:

    :-)
    ok, niet uit medelijden dan, maar is het nog te tillen? Of heb je je nog helemaal niet laten verleiden? Vertel...

  • 08 Februari 2007 - 08:50

    Pa:

    Leuk zo'n geschreven gesprekje tussen broer en zus.

  • 08 Februari 2007 - 09:39

    Barbie:

    ... en helemaal schattig dat papa zich er nu toch ook mee begint te bemoeien.
    ;-)

    Ik geniet nog steeds van je verhalen, wereldreiziger!

    :-D Barbie

  • 08 Februari 2007 - 14:26

    Gijz:

    Ga jij nou bij mijn weblog een beetje jouw site spammen? Volgens mij heb jij een Aziatische zonnesteek opgelopen ofzo, zo doen ze dit niet in Kampen!

    (klinkt goed daar maestro)

  • 09 Februari 2007 - 17:27

    Hensiepens:

    Tim,

    Als ik hier nu verkondig dat ik de site van Gijs leuker vind. Wordt ik dan levenslang gebanned?

    Gewoon een vraagje..

    H

  • 16 Februari 2007 - 15:00

    Gijz:

    Wordt met dt Hans? Je bent net van school af en zover daal je al...

    Maar verder ben je meer dan welkom op mijn site hoor Hans. Alleen niet Puerto Rico meer verwisselen voor Costa Rica.

    Enne Tim, seht noch immer gut aus. Wanneer ga je naar Indo?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Hoi An

Tim

Volg hier mijn reis door Zuid Oost Azie!

Actief sinds 07 Sept. 2006
Verslag gelezen: 66
Totaal aantal bezoekers 28781

Voorgaande reizen:

04 December 2006 - 13 Mei 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: