Bali! - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Tim Hul - WaarBenJij.nu Bali! - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Tim Hul - WaarBenJij.nu

Bali!

Door: Tim

Blijf op de hoogte en volg Tim

20 April 2007 | Indonesië, Batavia

In 1597, 410 jaar voordat Dianne en ik dat deden, zetten de eerste Nederlanders voet aan wal op Bali. De schippers werden accuut verliefd op het kleine, maar betoverende eiland en het verhaal gaat dat toen kapitein Cornelius Houtman zich klaarmaakte weer het anker te hijsen, een aantal bemanningsleden weigerden mee te gaan. Ik kan het ze moeilijk kwalijk nemen. Bali lijkt me een mooie plek om met pensioen te gaan. Het is het tropische paradijs dat ik hoopte te vinden in Zuid-Thailand maar tussen de toeristen door bijna niet meer zag.

Indonesië is, net als Maleisië, een koloniale uitvinding. Een veelvoud van geloven, talen en gebruiken waar door buitenstaanders een grens omheen is getrokken. Wie de oversteek van Java naar Bali maakt voelt dat meteen. De veerboot doet er maar drie kwartier over maar je waant je in een andere wereld.

Allereerst is er het straatbeeld. Bali kent nauwelijks grote steden en de Javaanse verkeersopstoppingen lijken een eeuwigheid geleden. Daarnaast hebben de Balinezen een onmiskenbaar gevoel voor esthetiek. Hier zit een verhaal achter.
Toen in de vijftiende eeuw het machtige Majapahit koninkrijk uiteen viel en de islam zijn opmars maakte door Indonesië, zochten honderden kunstenaars en intellectuelen hun toevlucht op Bali. Alleen hier heeft hun cultuur (en hun eigenzinnige interpretatie van het hindoeisme) weten overleven.

De Nederlandse invloeden gaan hier ook een stuk minder diep dan op Java (waar je nog aardig op je woorden moet letten want je weet nooit wat ze verstaan). De Hollanders hebben hier maar zo'n veertig jaar de dienst uitgemaakt en de boel is voelbaar minder verwesterd. Al zijn we nog ergens een restaurantje tegengekomen waar ze kroketten en bitterballen op het menu hadden staan.

Dianne en ik hebben al snel het Balinese levensritme over kunnen nemen. Een uitstapje naar Lombok hebben we op het laatste moment vanaf gezien, we hadden het hier te erg naar ons zin en wilden goed onze tijd nemen. Toch hebben we de afgelopen dagen nog verschrikkelijk veel mooie dingen gezien. Bali is een ware schatkist voor de toerist.

We zijn begonnen met een reis langs de noord- en oostkust. Hier hebben we ondermeer bij zonsopkomst dolfijnen gespot (waarbij we onverwachts nog een orca tegenkwamen) en gesnorkeld rond het met koraal overdekte scheepswrak van de USS Liberty, een Amerikaans vrachtschip dat in de Tweede Wereldoorlog werd getorpedeerd door een Japanse onderzeeer.

Inmiddels zitten we alweer vier dagen in het bruisende Ubud, waar we naar hartenlust van de Balinese cultuur mogen proeven. Elke avond zijn er hier in de vele tempels optredens van gamelan-orkesten, wayang-groepen en traditionele dansers. Hoewel het eindeloze geplinke-plonk van de gamelan-gongen ons wel eens tot wanhoop drijft zijn vooral de dansen soms angstaanjagend mooi. Met kleurrijke kostuums en een ijzeren discipline worden er legendes uit het hindoeisme uitgebeeld. Als buitenstaander begrijp je er soms geen hout van maar, zoals alles wat de Balinezen doen, is het knap en stijlvol gedaan.
Overdag crossen we op gehuurde mountainbikes wat door de omliggende rijstvelden of liggen we in het zwembad van ons hotel. We gaan het hier missen.

Toen in 1949 de laatste Nederlanders weer vertrokken (na vier jaar van tevergeefse "politionele acties") droegen ze de macht over aan de nieuwbakken overheid op Java. De Javaanse dominantie heeft sindsdien aardig wat onvrede veroorzaakt. Afscheidingsbewegingen in Aceh, Papua en Timor zorgen nog altijd voor onrust. Het is typerend voor Bali dat er hier nooit zulke problemen zijn geweest. De onstpannen mentaliteit van de Balinezen leent zich niet voor extremisme. Het is daarom ironisch dat de meeste mensen Bali tegenwoordig associeren met de bomaanslagen die in 2002 en 2005 tientallen toeristen het leven kostten. Hoewel dit het werk was van fundamentalistische moslims, wordt Bali nog steeds door veel mensen gemeden en hebben de Balinezen, die voor een groot deel leven van toerisme, het soms zwaar. Ik mag het eigenlijk niet zeggen, maar voor ons is het juist mooi. Hebben wij het paradijs mooi voor onszelf.

PS: Door alle avonturen hier heb ik de site de laatste tijd een beetje verwaarloosd. Vandaar dit mammoet-bericht om de boel weer in te halen. Bij de laatste twee berichten staan nu trouwens ook nieuwe foto's. Gaat dat zien!

• 20 April 2007 - 11:11

Sandra En Marloes:

Reizen, relaxen en bezichtigen, wat een leven. Mooi dat we zo mee kunnen genieten en de foto's zijn prachtig. Is er ook een van de orka gelukt? Gaaf hoor zo'n toevalligheidje. Geniet van de laatste weekjes, gelukkig wordt het weer hier ook steeds mooier!

• 20 April 2007 - 19:05

Jo:

hallo dianne en tim, zo te zien en te lezen vermaken jullie je uitstekend!!
    dianne heb jeje moutainbike outfit wel bij je??

• 20 April 2007 - 23:23

Jos:

Hey Tim, dat klinkt paradijselijk zeg.
    Zo te lezen besteed jij je tijd daar goed. Geniet ze...
    Groeten Jos

• 21 April 2007 - 12:24

Sandra:

Ik ben er helemaal stil van...

Groetjes Sandra.

• 21 April 2007 - 12:29

Sandra:

Ik ben er helemaal stil van...

Groetjes Sandra.

• 23 April 2007 - 06:15

Ruben:

tango india mike, is dat duur zo'n ticket naar bali?