Javaanse Jongen - Reisverslag uit Probolinggo, Indonesië van Tim Hul - WaarBenJij.nu Javaanse Jongen - Reisverslag uit Probolinggo, Indonesië van Tim Hul - WaarBenJij.nu

Javaanse Jongen

Door: Tim

Blijf op de hoogte en volg Tim

10 April 2007 | Indonesië, Probolinggo

Ik had het niet gedacht maar hierbij schrijf ik alweer het (voorlopig) laatste bericht uit Java. Hoewel Java in alle opzichten het hart van Indonesië is, is het niet het mooiste eiland. Voor de parelwitte stranden en ontspannen, pittoreske steden met veel cultuur moet je toch ergens anders in de archipel zijn. Op Bali bijvoorbeeld. En daar reizen we vandaag dus naartoe.

In een moordtempo hebben we de afgelopen dagen de highlights van Java afgewerkt. Sinds we Yogyakarta verlieten hebben we geen twee nachten meer op dezelfde plaats geslapen. Elke ochtend zaten we weer in de trein. Gelukkig weten we steeds goedkope, schilderachtige hotels te vinden waar we goed tot rust komen. Soms met behulp van een paar Bintang-biertjes en een zwembad.

Op dit moment zitten we in Probolinggo, een no-horse-town in het oosten van Java, tijd te doden tot onze bus vertrekt. Het is nu kwart over drie 's middags maar het voelt als laat in de avond. Vanochtend stonden we namelijk om half twee 's nachts op (de tijd dat we gewoonlijk naar bed gaan) om de zon op te zien komen boven Gunung Bromo, een van de vele vulkanen die Indonesië rijk is. Het was nog een heel eind rijden voor het uitkijkpunt op Gunung Penanjakan (bijna drie kilomter boven de zeespiegel) en eenmaal aangekomen was het ook nog eens een bittere vier graden celcius. Een hele shock als je vier maanden tropische termperaturen achter de rug hebt en je net je trui bent vergeten. Desalniettemin was het een schitterend uitzicht en ik moest me bedwingen er geen nieuwe bijvoegelijk naamwoorden voor te bedenken.

De ochtend werd alleen maar beter toen we naar Bromo zelf werden gebracht. We reden door een vulkanisch maanlandschap van zwart zand en rotsformaties en werden afgezet bij een voetpad, dat ons naar boven bracht. Daar konden we een blikje in de krater werpen. Geen letterlijk blik overigens want Bromo is actief en de locals hebben liever niet dat je de vulkaan boos maakt. Een pluim witte rook verraade de aanwezigheid van een kolkende stroom magma net onder de oppervlakte.
Toen de wind draaide en het aroma van rotte eieren ons tegemoet dreef, besloten we maar weer aan de tocht naar beneden te beginnen.

Al met al zijn de vulkanen ons gunstig gezind. Borobudur, die hoog op ons to-do-lijstje stond werd tot voor kort nog afgeraden als reisbestemming vanwege een uitbarsting van Gunung Merapi vorig jaar. Gelukkig had de berg zich sindsdien gedragen en konden we er gewoon heen. Borobudur is een stuk minder enorm dan Angkor Wat maar het was zeker een hoogtepunt. Hoewel we ook hier weer onredelijk vroeg voor uit bed moesten.

Al met al een vermoeiend maar zeer lonend weekje Java. Het hindoeistische Bali zal een hele overgang zijn en we hebben erg veel zin in. Een versnellinkje terug en veel hangen aan het strand. Daar zijn we wel weer aan toe.

  • 10 April 2007 - 10:31

    Ruben:

    tango india mike. vandaag is ook jos voor vier maanden vertrokken. wat moet ik zonder jullie?

  • 10 April 2007 - 15:50

    Sandra:

    Ik lees het alweer, druk druk druk. Zoveel mogelijk cultuur en memorabele momenten opzuigen in zo'n kort mogelijke tijd. Kijk maar uit dat je geen vakantie nodig hebt als je terug komt. Klinkt allemaal wel heel leuk.
    Denken jullie aan me tijdens de volgende mooie zonsopgang? Dan zal ik dat ook doen als ik 'sochtends in de trein de slaap uit mijn ogen wrijf en mij een vreemd gevoel van geborgenheid bekruipt als ik de lauwwarme kop Kiosk-koffie in mijn handen sluit...rrrrrr..:)
    In ieder geval heel veel plezier nog.

    Groetjes Sandra.

  • 12 April 2007 - 02:39

    Jos:

    Hey Tim, zelfs vanuit het zonnige peru klinken jou verhalen nogaltijd erg exotisch. (en dat komt uit de mond van een jongeman die vanochten drie schildpadden voorbij zag komen bij zijn ontbijt) Terwijl bij mij net de kop eraf is, begint jou terugreis alweer te naderen. Geniet er nog even van.
    Groeten Jos.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Probolinggo

Tim

Volg hier mijn reis door Zuid Oost Azie!

Actief sinds 07 Sept. 2006
Verslag gelezen: 130
Totaal aantal bezoekers 28763

Voorgaande reizen:

04 December 2006 - 13 Mei 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: