Het Wilde Westen van het Oosten - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Tim Hul - WaarBenJij.nu Het Wilde Westen van het Oosten - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Tim Hul - WaarBenJij.nu

Het Wilde Westen van het Oosten

Door: Tim

Blijf op de hoogte en volg Tim

23 Februari 2007 | Cambodja, Phnom-Penh

Stel je een een uitgetrekt weiland voor zonder heuvels. Een handvol koeien staat sloom voor zich uit te grazen. Klinkt net als Nederland, toch? Maar stel je nu voor dat er een vuurbal rakelings over het gras scheert en een van de koeien treft. De nietsvermoedende herbivoor heeft nauwelijks tijd om op te schrikken voor ze uit elkaar spat in een wolk van vitale organen en ander, moeilijker thuis te brengen weefsel. Als de rook wegtrekt is er alleen nog een diepe, zwartgeblakerde krater over, waar een regen van bloed, mest en zure melk op neerdaalt.
Heb je dat allemaal? Welkom in Cambodja.

Om Cambodja te begrijpen moeten er eerst wat misverstanden de wereld uit worden geholpen. Om te beginnen: de naam Cambodja is een westerse verbastering. De mensen hier hebben hun land altijd Kampuchea genoemd en zichzelf Khmer.
Het kan zijn dat je die namen eerder hebt gehoord.

In 1975 pleegde een radicaal-communistische verzetsbeweging onder de naam Khmer Rouge (Rode Khmer, voor jou en mij) een staatsgreep. De psychopatische Pol Pot werd de president van een nieuwe staat, die Democratisch Kampuchea werd gedoopt. Wat volgde was drie jaar van waanzin die werden gekenmerkt door dwangarbeid, marteling en genocide op een schaal die sinds de Tweede Wereldoorlog niet meer was gezien. Het exacte dodental zal misschien nooit bekend worden maar historici schatten dat het Khmer Rouge regime zo'n 2 miljoen Cambodjanen over de kling heeft gejaagd.

Pol Pot en de zijnen hadden het voornamelijk gemunt op Cambodjaanse dissidenten en intellectuelen en hun families. Maar de moordlust van de Khmer Rouge zou uiteindelijk ook buiten hun grenzen groeien en dat werd hun ondergang. Het binnenvallen van de Mekong delta in 1978 leidde tot oorlog met Vietnam. De Vietnamezen, gehard door dertig jaar oorlog op eigen bodem, hadden Democratisch Kampuchea binnen twee weken veroverd. De Khmer Rouge vluchtte naar de bergen rond de Thaise grens en daar zouden ze met guerilla-tactieken nog lange tijd de stabiliteit van het land bedreigen.

Phnom Penh is geen opbeurende plaats om een bezoek aan Cambodja mee te beginnen. De hoofdstad was het toneel van een paar van de ergste "zuiveringen" van de Khmer Rouge. Gisteren bezocht ik een van de zogenaamde Killing Fields, waar dag in dag uit mannen, vrouwen en kinderen werden omgebracht. Om kogels te sparen werden er veel doodgeslagen. Tegenwoordig staat er op de plaats van het vernietigingskamp Choeung Ek een enorme, witte stupa waar 8000 schedels in liggen opgeslagen.

Zomogelijk nog verontrustender is het Tuol Sleng museum. Ooit gebouwd als basisschool maar in 1976 ingericht als Security Prison 21 (kortweg, S21). De martelingen die hier plaatsvonden, en tegenwoordig vrij grafisch in het museum worden verbeeld, zal ik niet proberen te beschrijven. Het is de mensheid op zijn slechtst.

Ook buiten de musea kan Phnom Penh soms behoorlijk tragisch zijn. Het landmijnen-probleem van Cambodja is nog groter dan dat van Laos en op straat word je regelmatig aangesproken door ernstig verminkte bedelaars. Gehandicapten worden door de Cambodjaanse maatschappij verstoten en komen dus meestal op straat terecht.
Vandaag probeerde ik een man zonder handen geld te geven. Ik reikte hem wat bankbiljetten aan en besefte me toen pas wat ik deed. Even stond ik hem verward aan te kijken. Uiteindelijk stak ik ze maar in zijn borstzakje. Het was bijna grappig.
Bijna.

Hoewel niet zo onderontwikkeld als Laos is Cambodja tegenwoordig het armste land van Zuid Oost Azië. Sommige mensen moeten rondkomen met 20 dollar per maand. Dat schamele inkomen proberen ze op allerlei creatieve manieren aan te vullen.
En dat brengt ons terug bij onze onfortuinlijke koe (en een iets luchtiger einde aan dit verder zo lugubere bericht). Om wat bij te verdienen, en om af te komen van een enorme voorraad overgebleven munitie, hebben bepaalde personen in het leger speciale schietbanen opgezet waar je voor een zacht prijsje allerlei boerderijdieren uit de weg kunt ruimen. Illegaal uiteraard. Voor dertig dollar doorzeef je al een ongewapende kip met een AK-47. Maar een echte man gaat natuurlijk voor de bazooka-koe-combo.
Of deze vorm van humaan slachten ook koosjer vlees oplevert heb ik niet kunnen ontdekken.

  • 23 Februari 2007 - 17:48

    Vincent:

    zo en nu ben ik de eerste die een reactie plaats.Ik heb nog niet gelezen maar dat ga ik nu doen.

    Groeten Vincent

  • 23 Februari 2007 - 17:57

    Vincent:

    Zo ik heb het gelezen en dat koe schieten lijkt mij wel wat moet ik ook maar eens proberen.He Tim nog veel plezier daar maak dat moet wel lukken volgens mij

    (nog en keer) Groeten Vincent

  • 23 Februari 2007 - 19:37

    Hans:

    Dat is tragische shit. Wat een waanzin. Ik bedoel; we klagen allemaal wel eens over Balkenende, maar die Pol Pot was ook geen lieverdje hoor!

    Hans

    PS: wat is er mis met boerderijdieren schieten? Hier in de Koekoek doen we met oud en nieuw niet anders!

  • 24 Februari 2007 - 12:48

    Wille:

    Hé Tim,

    Het klinkt behoorlijk zwaar en depri-makend.
    Waan je kezezelf nog wel even in Vietnam, Son of the beach?

    Wille

  • 24 Februari 2007 - 14:40

    Bart In S-21:

    heel mooi beshreven man! het is inderdaad een stukje van de ziekste geschiedenis!! Maar Phnom Penh is wel heel cool!

  • 26 Februari 2007 - 12:49

    Ruben:

    Tango india mike. erg leuk verhal weer maar ik wil alleen nog effe weten hoeveel koeien jij precies hebt geraakt.

  • 26 Februari 2007 - 19:33

    Jos.:

    Hey Tim, mooi beschreven. Dat van dat geld geven heb ik ook ooit gehad. Toen ga ik een sinasappel aan een lepra-patient zonder handen. (en probeer maar eens een sinaasappel in een borstzakje te duwen) Have fun. Groeten Jos.

  • 27 Februari 2007 - 09:55

    Tim:

    Het wordt nog erger. Ik hoorde gisteren een gerucht dat als je met genoeg dollars zwaait ze ergens een straatkind vandaan toveren voor op de schietbaan...

    Sick fuckers...

    Tim

    PS: Ruben, ik had de bazooka per ongeluk verkeerd om en raakte dus alleen onze jeep.
    Dat was nog een eind lopen...

  • 28 Februari 2007 - 17:24

    Sandra:

    Nou, ik heb er ook weer wat bijgeleerd. Ik denk dat ik ook maar eens een recreational-shooting-unexpecting-sheep-middag ga opzetten tijdens de kindermiddag op de kinderboerderij voor mijn huis. Als de schapen op zijn gaan we over op kleuters en hangjongeren.

    Groetjes Sandra.

  • 01 Maart 2007 - 00:14

    Gijz:

    Tim H!

    Ondanks jouw vurige (hence the word) wens mij op te offeren aan een actieve vulkaan ben ik nog springlevend en vol energie om wanneer jouw lichaam zich weer op Nederlandse bodem begeeft gezamenlijk de Buitenwacht te bezoeken.

    Ik weet, hoewel je het zult ontkennen, dat het gemis van dit baken aan de rand van Kampen, jouw ogen doet tranen. Ook mijn ogen zijn enigszins bevochtigd. Maar spoedig kan jij ook daar (en niet alleen in Vietnam) je haren losgooien tot vermaak van de anderen.

    Hoeveel koeien heb je inmiddels al opgeblazen? Ik bied overigens 1000 euro voor Hans K. op een van die schietbanen. Exclusief ticket uiteraard.

    Geniet nog daar, terwijl ik hier nu mijn laatste avondmaal ga eten, morgenvroeg helaas richting NL.

    Schietse!

  • 04 Maart 2007 - 15:37

    Hans K:

    Kogels koppen? Laat dat nu net een hobby van mij zijn!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Phnom-Penh

Tim

Volg hier mijn reis door Zuid Oost Azie!

Actief sinds 07 Sept. 2006
Verslag gelezen: 168
Totaal aantal bezoekers 28766

Voorgaande reizen:

04 December 2006 - 13 Mei 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: