Shplurg! - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Tim Hul - WaarBenJij.nu Shplurg! - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Tim Hul - WaarBenJij.nu

Shplurg!

Door: Tim

Blijf op de hoogte en volg Tim

01 Maart 2007 | Cambodja, Khett Siem Reab

Als taalfanaat op reis kom je soms voor uitdagingen te staan. Je maakt dingen mee die zich koppig weigeren te laten beschrijven. In het geval van de martelingen van S-21 heb ik het niet eens geprobeerd. Maar Cambodja heeft nog een andere kant.
Rond de betrekkelijk sfeerloze stad Siem Reap ligt een verzameling tempels waarvoor superlatieven tekort schieten.
De afgelopen dagen heb ik wanhopig gezocht naar een bijvoegelijk naamwoord dat paste. "Enorm" kwam niet eens in de buurt, "bijbels" vond ik bij nader inzien te abstract, en "majestueus" heb ik op deze site te vaak gebruikt.
Uiteindelijk heb ik er maar een woord voor moeten bedenken.

Van de negende tot de vijftiende eeuw was het huidige Cambodja het hart van een machtig keizerrijk. Angkor zou je het Romeinse rijk van Zuid-Oost Azie kunnen noemen. In zijn hoogtijdagen strekte het rijk zich uit van Birma tot Vietnam en telde de hoofdstad een miljoen inwoners. Het moet een enorme metropool zijn geweest. Omdat alleen de goden in stenen huizen mochten wonen, hebben helaas alleen de tempels de tand des tijds weerstaan. Maar de meeste daarvan zijn dan ook ronduit shplurg.

Als je alle ruïnes van Ayutthaya en Sukhothai op een hoopje zou vegen zou je nog maar een fractie van Angkor hebben. Omdat ze na de val van het rijk een paar eeuwen lang leeg hebben gestaan, zijn veel tempels overwoekerd en aangetast door de elementen. Maar je hoeft je ogen maar tot spleetjes te knijpen en je kunt je de oude shplurgheid van deze duizend jaar oude giganten voorstellen.
En het aller- allershplurgst is Angkor Wat.

Het hindoeïsme kent een onnoemelijke hoeveelheid goden, die elk weer talloze incarnaties hebben. We praten over duizenden namen. Maar in Angkor Wat zouden ze makkelijk allemaal terecht kunnen voor de nieuwjaarsborrel.
Angkor Wat is een van de hoofdbestemmingen in Zuid Oost Azie en ik had er dus al veel foto's van gezien. Maar toen ik door de hoofdpoort stapte en de shplurgheid van de real thing aanschouwde, overdonderde het me toch. Het is rond Siem Reap behoorlijk heet en vochtig en ik moest me even in mijn ogen wrijven om zeker te weten niet met een luchtspiegeling te maken te hebben. Toen stapte ik met een verwilderde blik naar binnen.

Na een uur stuurloos rond te hebben gedwaald begon de wanhoop me naar de keel te vliegen. Al die torens. Die eindeloze bas-reliëfs. Hoe ging ik dit ooit allemaal zien?
Vanwege een gebrek aan ruimtelijk inzicht zeggen cijfers me vaak weinig, maar voor wie het zich kan visualiseren: de buitenmuur van Angkor Wat is een rechthoek van 1025 bij 800 meter. Inmiddels heb ik me laten vertellen dat Angkor Wat daarmee als grootste religieuze bouwwerk ter wereld wordt beschouwd. Ik geloof het graag. De pyramides lijken er zandkasteeltjes bij.

Niet voor niets staat een afbeelding van Angkor Wat op de Cambodjaanse vlag. Hoe slecht de Khmers het ook hebben en hebben gehad, ze zullen in Siem Reap altijd vol trots kunnen komen kijken naar de shplurgheid van hun eigen gouden tijdperk. Dat mocht Laos met zijn afzichtelijke betonnen stupa's willen.
Ik heb me hier de afgelopen vijf dagen kostelijk vermaakt maar hoewel ik nog tientallen tempels niet heb gezien, heb ik het wel weer even gehad. Want hoe shplurg het ook allemaal is, uiteindelijk word je wel wat gnuft in je droenkel.

  • 01 Maart 2007 - 15:27

    Pa:

    shplurg is niet echt een lekker woord, maar wel weer grappig natuurlijk.

  • 01 Maart 2007 - 15:29

    Marloes:

    mooi omschreven broer, maar of dit nou het juiste woord is....
    ben je 5 dagen bij de tempels geweest? Wow, dat is toch ook wel een prestatie zeg, wij waren na 2 dagen toch ook al wel behoorlijk gnuft in onze droenkel...

    laat de foto's maar komen zou ik zo zeggen, voor degenen die dit wereldwonder (nog) niet met eigen ogen hebben kunnen aanschouwen!

  • 01 Maart 2007 - 18:56

    OpaAa:

    Hoe moet ik hierop nu toch reageren? Het is te veel, te groot, te magistraal, te ..... (nee, ik laat me niet verleiden).

    Weet je, ik heb soms op een heel klein plekje, heel veel geluk beleeft.

    Goeie reis verder.
    OpaAa

  • 01 Maart 2007 - 19:04

    Zaai BlaBla:

    Hallo Tim,
    nee je kent me inderdaad niet maar ik volg je al een tijdje en wachtte met spanning het moment af tot je bij Ankor Wat zou aankomen. In 2007 probeerde ik vanuit Tailand de grens over te komen om Ankor te bezoeken maar helaas ... de grenswachten vonden het té leuk om hun machtspositie groots uit te spelen - de boel bleef potje dicht. 'k Heb nu al zin in de foto's. Reis ze nog even!

  • 01 Maart 2007 - 19:55

    Hens:

    Kijk, kijk. Een geheime aanbidder hierboven! Ik neem aan dat hij/zij net zoals ik geniet van je luminieuze taalvondsten en treffende beschrijvingen! Ga zo door!

    Hans

    PS: 'hij was gnuft in zijn droenkel'. Is dat geen mooie uitdaging voor ons spreekwoordenteam? Ik snak zelf momenteel naar een wufte brempel, maar dat terzijde..

  • 02 Maart 2007 - 13:22

    Ramses II:

    Geachte heer van ’t Hul,

    Misschien heeft U al gehoord van de recentelijke aardbeving, nabij Luxor (Egypte). Ik en mijn vrienden, hier in de valley of the kings, draaiden ons namelijk, eensgezind nog eens om in onze tomben bij het lezen van Uw verhaal. Zwaar op onze, toch al zo broze, gemummificeerde teentjes getrapt. Wij hebben immers niet voor niets eeuwen gewerkt, aan wat nog steeds, de GROOTSTE TEMPEL, van de wereld is!
    Met onze 1,5 kilometer, winnen wij het ruim van de Aziaten. En aangezien wij uit Afrika komen, hoef ik U niet te vertellen, dat wij met deze tempel niets hoefden te compenseren! Iets wat van de Aziaten toch meestal niet gezegd kan worden.

    Opgelucht dat dit misverstand ook weer de wereld uit is, nodig ik U en de goden van harte uit eens langs te komen, voor een feestmaal en natuurlijk eens lekker te ontspannen rond de waterpijp.

    Met vriendelijke groet Ramses II

  • 02 Maart 2007 - 14:20

    Tim:

    Jos? Hans? Gijs? Hulde voor dit apetijtelijke stukje absurdisme!

    Tim

    PS: Wie is die Zaai Bla Bla en wat bedoelt hij/zij met "ik volg je al een tijdje". Moet ik dat letterlijk opvatten? Het zal toch niet weer de KGB zijn...?

  • 02 Maart 2007 - 17:52

    Pa:

    Zaai Bla Bla is de ex van de Dai La Laat Maar. We hebben samen een sketch gespeeld als Goeroes. Was wel leuk om te doen. In het echt heet ze Alice en ze volgt je, omdat ze jouw site via mij heeft gekregen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Khett Siem Reab

Tim

Volg hier mijn reis door Zuid Oost Azie!

Actief sinds 07 Sept. 2006
Verslag gelezen: 120
Totaal aantal bezoekers 28778

Voorgaande reizen:

04 December 2006 - 13 Mei 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: